Dag 6 | zaterdag 23 juli 2022 | Warner Bros Studios, Hollywood Walk of Fame, Griffith Observatory

23 juli 2022 - Manhattan Beach, California, Verenigde Staten

Vrijdagavond was het nog lang feest op onze camping. Bij de prachtige klanken van karaoke zingende buren en het overvliegen van de vliegtuigen vielen we toch allemaal al snel als een blok in slaap. En eindelijk heb ik (Antsy) ook een lange nacht gemaakt en sliep ik voor het eerst tot 7.00 uur. Na het ontbijt hebben Erik, Koen en ik een Uber gepakt naar de autoverhuurder. Iris en Diego bleven lekker op de camping en konden dus extra rustig aan doen.

Bij de autoverhuur mochten ze zelf onze auto uitkiezen en Erik voelde zich als een soort kind in een snoepwinkel. Hij koos uiteindelijk voor een Dodge Charger. Ik begon met rijden terwijl Erik onze externe navigatie probeerde in te stellen. Dit ging behoorlijk moeizaam en steeds liep deze vast. Inmiddels was ik maar wat doelloos aan het rijden en begon deze navigatie ons behoorlijk te frustreren, rijden in L.A. zonder navigatie is gewoon niet te doen. We besloten terug te rijden naar Alamo autoverhuur. Inmiddels nam Erik het stuur over, we moesten het open dakje open zetten anders past Erik niet in deze auto, maar goed dan heb je wel een mooie auto.

Bij Alamo aangekomen ging Erik naar binnen om de navigatie in te leveren. De medewerker van de de autoverhuur riep naar een andere medewerker: We have another navigition problem. Dit was weer een geruststelling voor ons, want het lag dus niet aan onze vaardigheden.

De externe navigaties waren allemaal verhuurd, dus er was maar een andere optie, de auto inruilen voor een met ingebouwde navigatie. Nadat Erik afscheid had genomen van zijn Dogde en enkele traantjes had gelaten, kregen we een Nissan Maxima. Ook een meer dan prima auto trouwens. En voordeel van deze is dat Erik hier gewoon in past.

Nadat we Diego en Iris hadden opgepikt van de camping zijn we naar Warner Bros Studios gereden. Dit is de oudste studie van Hollywood. We hebben een kijkje mogen nemen op de set van 'All America' een netflixserie, ik geloof dat we deze nog niet in Nederland kunnen zien, maar dat ga ik thuis checken. Helaas mochten we hier geen foto's maken. Het terrein bestaat uit enorm veel grote studio hallen, maar ook uit sets buiten met huizen gebouwd in bijvoorbeeld de stijl van New York, London of Chicago. Deze huizen lijken van de buitenkant heel echt gebouwd van steen, maar het is hartstikke nep (hout, plastic en zelfs karton). Als de sets niet in gebruik zijn zijn o.a. de deuren niet voorzien van deurkrukken, hangen er geen lampen, zijn er geen brievenbussen en zijn er verkeersborden. Dit kan allemaal worden toegevoegd aan de set afhankelijk van de sfeer, jaartal enz.

IMG_0412IMG_0410

IMG_0422IMG_0423IMG_0431IMG_0439

In een videofragment kregen we dezelfde set in verschillende films te zien, grappig dat je dan nooit hebt herkend dat dit gewoon op dezelfde plek is opgenomen.

Natuurlijk hebben we ook veel sets van de serie Friends en 'the big bang theorie' gezien, daarnaast veel props uit series en films. En hoe ze bepaalde special effects maken. Deze rondtour van Warner Bros Studios was echt meer dan de moeite waard. We hebben allemaal genoten.

IMG_0442IMG_0448 IMG_0468IMG_0476IMG_0477IMG_0479IMG_0480IMG_0481IMG_0483

Daarna bezochten we de Hollywood Walk of Fame. Dit moet je natuurlijk doen als je in L.A. bent. Eigenlijk is het niet meer dan een hele lange straat met veel souvenirs shops, sterren op de grond en heel veel mensen (lees toeristen, mensen die tours willen aansmeren en daklozen). Dit is de perfecte cocktail om Erik compleet te overprikkelen en lichtelijk geagiteerd te krijgen. Gelukkig heeft de rest van het gezelschap daar geen last van en konden er wel van genieten. Na een McDonalds bezoek en een peptalk, kon Erik er weer tegenaan. Nog even volhouden tot maandag, dan gaan we echt de natuur in.

20220723_17405020220723_180537

IMG_0491IMG_0489IMG_0493

Rond een uur of half acht zijn we richting het Griffith Observatory gereden. Toen we vertrokken was het licht en het leuk ons leuk om daar de zonsondergang te bekijken. We bleken niet de enige mensen te zijn, dus het was file rijden. Toen we rond 21.00 uur aankwamen was het al donker. Koen moest op de parkeerplek een plasje doen en toen zagen we een coyote door het park lopen. Helaas niet op tijd om een foto te maken.

Het uitzicht was niet minder mooi, prachtig om L.A. bij nacht te zien. Om in het museum/planetarium van Griffith Observatory in te gaan hadden we paspoorten en vaccinatiebewijzen nodig. De paspoorten lagen nog in de kluis in de camper. Gelukkig bedacht ik kopies van de paspoorten had geupload in google drive en hier namen ze genoegen mee. Eigenlijk hadden we veel te weinig tijd om alles goed te bekijken, want ook dit was weer de moeite waard, vooral voor Diego die volgens schooljaar Sterrekunde aan de RUG gaat studeren. Maar ook Koen verbaasde ons over de kennis die hij heeft opgedaan op YouTube en samen met Diego hele gesprekken over het heelal voerde. Koen vond het prachtig: 'Wauw dit is mindblowing!' Alleen al omdat zij zo genoten, deden wij (Erik en ik) dat ook. Vandaag weer zo'n 20.000 stappen gezet.

IMG-20220726-WA0022IMG-20220726-WA0023

20220723_21591520220723_21521820220723_21540120220723_215614

Uiteindelijk kwamen we twaalf uur 's nacht weer aan de op de camping, vandaar deze late blog, meestal schrijf ik ze voor we gaan slapen, maar daar had ik geen puf meer voor. Het verkeer in L.A. is enorm druk en over relatief kleine afstanden doe je al vrij lang. We stonden zelfs om 23.00 uur in de file.

Zondag hebben we een 'relax' dag ingepland en zien we wel wat we gaan doen.

1. Rianne:
    25 juli 2022
    Geweldige verhalen weer Antsy! Heerlijk! Volgende keer maar twee keer zo lang dus ;-)
  2. Tamara De WIT:
    25 juli 2022
    Wat een leuke dag en wat hebben jullie veel dingen gezien!!!! Martin zou net als Erik ook geïriteerd worden van zo veel kermis op de Hollywood Boulevard. En wat gaaf dat Diego Sterrenkunde gaat studeren !!! Lijkt me geweldig!!! Ik ben ook zo'n geek die alles wilt weten over het heelal. Ook leuk dat de broertjes samen een onderwerp delen die ze beiden interesseren.